FRISTED FOR KREATIVITET

2

Velkommen til Marianne Mørks teaterskole i Ski, for barn og ungdom. Skolen ble grunnlagt i 1992,  og i år har den 30 års jubileum.

Skolen er privat, drives selvstendig og vi tar opp nye elever før begynnelsen av høst- og vår-semestre. Vi har klasser mandag-torsdag, med elever hvor de yngste er syv, og de eldste 20 år. Teater er et eget fag og vi arbeider med improvisasjon, konsentrasjon, rollespill, tekstanalyse og bevegelses-lære. Ikke minst ønsker skolen å stimulere hver enkelt elevs kreativitet og skaperglede. Etter hvert tar vi også for oss forskjellige dramatikere og arbeider med tekstanalyse.

Flere tusen elever har gått på teaterskolen gjennom årene og skolens hovedfokus er at eleven skal fremme sin egen kreativitet og opparbeide trygghet i møte med sine medspillere, men også på deres reise videre ute i verden.

Mange av elevene har gått på teaterskolen i nærmere 10 år, og dette har medført at de har utviklet seg kolossalt. De har lært teaterfaget fra grunnen av, med produksjoner, og alt det den medfører.

Samholdet mellom elevene i ulike aldre har vært unikt i disse produksjonene, og produksjonene har gledet folk fra hele Follo gjennom mange år.

Hvert skoleår består av to semestre med undervisning, og en produksjons-del. Her er det først og fremst de eldste elevene som medvirker i oppsetningene.
De siste 30 årene har vi – tradisjonen tro – satt opp en stor familiemusikal på Rådhusteatret i Ski med premiere i August.

Praktisk informasjon

8Sted:
Lyse koselige lokaler i «det røde huset» ved kontra kulturskole, Drømtorpveien 1400 Ski.

Alder:
Fra 7 til 20 år.
Klasser for barn og voksne.

Påmelding
Påmelding hos oss er bindende, og elevene går i klasser med jevngamle. Teaterskolen har undervisning hver ukedag, med klasser for både begynnere og videregående.
Av utstyr trenger elevene bevegelig tøy og innesko.
For innmelding av ny elev, benytt deg av skjemaet HER.

Dersom eleven ikke skal ha plassen sin og tilbakemelding om dette ikke er gitt innen en gitt dato før hvert semester, blir eleven belastet 50% av semesteravgift. Dette på grunn av planlegging av klasser, oppgaver og administrativt forarbeid for kommende semester.

Menneskene på skolen

Marianne Mørk:

Daglig og Kunstnerisk leder er Marianne Mørk.
Hun har Master of Fine Arts fra Boston, USA, og hun har vært aktiv skuespiller i 25 år ved flere av de største institusjonsteatrene i Oslo.
I 2012 ble Marianne Mørk stemt frem av lesere av Østlandets Blad som «årets kulturnavn».
Marianne har laget- og medvirket i nærmere 100 TV program for barn og ungdom og har skrevet flere teaterstykker for scene.
Blant annet «Maja pluss Moms», «Anne og smånissene», «Alle er barn av denne jord» og «Musikalen Alexander». I 2020 hadde hun sammen med Maren Victoria Thingnæs regi på dokumentaren «Vi blir hjemme», som hadde premiere i Hovedprogrammet på filmfestivalen i Haugesund.

Maren Victoria Thingnæs:

Maren har vært tilknyttet teaterskolen siden hun var fem år, og har gitt liv til utallige roller gjennom mange mange år.  Nå har hun Master i filmregi fra Edinburgh og er teaterskolens organisator og Mariannes høyre hånd.

Hennes kreative reise startet nettopp på teaterscenen, hvor hun eksperimenterte med film som en del av det sceniske uttrykket – dette brakte henne videre inn i filmbransjen i 2012.  Siden da har hennes arbeid  gjort det godt på tv og filmfestivaler i Europa.

Sammen med Marianne brukte Maren nedstengningen til å skape dokumentarfilmen «Vi blir hjemme» hvor de over 10 måneder dokumenterer elleve ungdommers hverdag, fra hele verden.

Rolf Mørck:

Rolf er utdannet skuespiller ved Rose Bruford College i London og teaterpedagog fra OsloMet. I tillegg til å  være teaterlærer jobber han som skuespiller og musikalartist, og som musiker i bandet Ash & Thorns.

Rolf har jobbet  som lærer på teaterskolen siden 2018.

Gjestespill:

Vi har vært på gjestespill med egen produksjon i Brixen, Italia, Gladsaxe i Danmark, Kolben Kulturhus, Uka i Ås, Lillestrøm Kulturhus, Skedsmo Kulturhus og medvirket flere ganger på Rampelysfestivalen på teaterbåten Innvik i Oslo.

Events:
Skolen tilbyr forestillinger og innslag for mange forskjellige anledninger. Disse kan også tilrettelegges spesielle ønsker.
Benytt gjerne «kontakt» fanen i menyen på toppen av siden for slike henvendelser.

omheader

NYE ELEVER TAS OPP HELE ÅRET